Izšķirošs brīdis Latvijas mežu liktenim

Meži ir viena no mūsu lielākajām vērtībām. Meži veido Latvijas ainavu, uztur dabas daudzveidību, tie ir iztikas avots, tūrisma objekts, nacionālais lepnums. Apmēram puse no Latvijas mežiem ir privātīpašums, taču otra puse – valsts mežs – pieder mums, Latvijas iedzīvotājiem. Latvijas meža politikā¹ stāv rakstīts, ka "mežs nav mērāms tikai latos un kubikmetros, tas pilda neaizstājamas ekoloģiskās un sociālās funkcijas gan nacionālā, gan starptautiskā līmenī."

Pēc Jāņiem Zemkopības ministrija sabiedriskajai apspriešanai nodos galveno mežu nozares plānošanas dokumentu – Latvijas meža nozares pamatnostādnes nākamajiem desmit gadiem. Šis dokuments būs pamats lēmumiem par izmaiņām tiesību aktos un politikā. Tas pamatos mežizstrādes apjomus, dabas aizsardzības prasības mežu apsaimniekošanā, mežu spēju mazināt klimata pārmaiņas un būt izturīgiem pret tām, kā arī veidos Latvijas mežu ainavu, kurā vēl palikušos vecos mežus jau šobrīd ātri nomaina izcirtumi un jaunaudzes.

Lai gan valstī ir uzsākts darbs pie aizsargājamu teritoriju tīkla veidošanas un uzlabošanas, tomēr ilgstoši mūsu mežu apsaimniekošana nav bijusi ilgtspējīga un dabai vai klimatam labvēlīga - Latvijas meži tiek izcirsti pārmērīgi.

To pieļauj nesaimnieciski un tuvredzīgi politiskie lēmumi, kurus virza mežu un kokrūpniecības nozares pārstāvji. Uz šo stāvokli gadu garumā atkārtoti un nerimstoši norādījusi gan Latvijas sabiedrība, gan vides organizācijas. Arī Satversmes tiesa, 2024. gadā atceļot normu, ar kuru iepriekš tika samazināts galvenās cirtes caurmērs, secināja, ka nozīmīgs politiskais lēmums ar potenciāli lielu ietekmi uz Latvijas mežu dabas vērtībām ir ticis pieņemts bez pienācīga izvērtējuma un pārkāpis Satversmes 115. pantu, kas aizsargā ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā vidē.²

Pamatnostādnes mežu nozarei nav atjaunotas jau kopš 2020. gada, kad beidzās iepriekšējā dokumenta plānošanas periods. Zemkopības ministrija kopā ar meža nozari jau vairāk nekā gadu ir strādājušas pie jaunās versijas³, taču tikai tagad sabiedrībai un vides ekspertiem un organizācijām tiek piedāvāts ieskatīties jaunā plānošanas dokumenta saturā. Turklāt vienlaicīgi tieši šobrīd – Jāņu noskaņās, kad daudzi valsts iestādēs, nevalstiskajās organizācijās un sabiedriskajos medijos dodas pie dabas un iet atvaļinājumos, – tiek virzīti vairāki noteikumu grozījumi un informatīvie ziņojumi, kas gan tiecas attaisnot aktīvāku mežu izciršanu, gan mežu resursu pārvaldības vājināšanu. Kokrūpniecības nozare ar Zemkopības ministra svētību pilnīgi bez nekādas vainas apziņas virza iniciatīvu palielināt maksimālo pieļaujamo koksnes ieguvi par diviem miljoniem kubikmetru gadā valsts mežos galvenajā cirtē, šādi atkāpjoties no vēl šī gada sākumā pieņemtajiem lēmumiem.

Mežizstrādes apjomi – rekorda līmenī

2023. gadā Latvijā tika izcirsti 15 miljoni kubikmetru koksnes – līdz tam brīdim augstākais rādītājs vismaz pēdējo 100 gadu laikā. Taču jau 2024. gadā šis rekords tika pārspēts – 16 miljoni kubikmetru. Tas noticis, neskatoties uz biežajiem apgalvojumiem, ka nozari pārlieku "ierobežo" dabas aizsardzība un citi nosacījumi.

Vēl nesen meža nozare kā apliecinājumu ilgtspējai izmantoja pozitīvo koksnes krājas bilanci, skaidrojot, ka pieaug mežos uzkrātā biomasa. Šobrīd šī bilance kļuvusi negatīva: samazinās koksnes pieaugums un palielinās mežizstrādes apjoms.¹⁰ Skaidri redzams, ka pārmērīga mežizstrāde ne tikai apdraud mežus, bet var atstāt arī negatīvu ietekmi uz koksnes pieejamību pašai meža nozarei. Taču Zemkopības ministrija un kokrūpniecības nozare turpina piesaukt situāciju pirms 100 gadiem, kad mežu bija mazāk.

Šobrīd visā pasaulē ir diskusijas par meža pārvaldības kvalitāti un izmantošanas intensitāti. Ciršanas intensitāte ir jāmazina gan klimata pārmaiņu krīzes ierobežošanai, gan dabas daudzveidības izzušanas dēļ. Izprotot bioekonomikas nozīmi un mazāku resursu pieejamību, nepārprotami dodams atbalsts tieši produktu ražošanai ar augstāku pievienoto vērtību. Kaut gan zināms progress šajā virzienā ir, tomēr joprojām galvenais spēks un uzmanība aiziet vēl intensīvākai koksnes resursu ieguvei, lai apmierinātu zāģētavu vajadzību pēc koksnes. Tas neveicina modernu, ilgtspējīgu meža nozari, bet tikai padziļina atkarību no masveida ciršanas un rada vēl lielāku kailciršu īpatsvaru meža vidē.

Neļausim pārrakstīt to, kas Latvijai svēts

Latvijas mežu apsaimniekošanas praksei un politikai ir jāmainās! Un strauji. Nav pieļaujams turpināt pašreizējo kritienu. Lai to apturētu, politiķiem, valdībai un lēmumpieņēmējiem ir nepieciešams pievērst uzmanību, būt vērīgiem un kritiskiem pret mežu nozares, kā arī tās ietekmēto zinātnieku pasniegto informāciju, un nepieņemt lēmumus, kas novedīs pie Latvijas mežu resursu izsamniekošanas un dabas vēl lielākas postīšanas, bet gan darīt visu, lai mežu nozare taisnīgi pārkārtotos uz patiesi ilgtspējīgāku mežu apsaimniekošanas modeli. Šī pieeja ir jāiestrādā Mežu un saistīto nozaru pamatnostādnēs, kā arī jāņem vērā visu turpmāko tiesību aktu un politikas dokumentu izstrādē.

Kas ir svarīgākais?
  1. Mežizstrādes apjoma samazināšana – Pirmkārt, ir nepieciešams cirst mazāk, būtiski samazinot ciršanas apjomus, un strauji pārorientēt ražošanu uz augstas pievienotās vērtības koksnes produktiem, samazinot apaļkoksnes un kurināmās koksnes eksporta īpatsvaru, kas šobrīd veido aptuveni trešo daļu no Latvijas koksnes produktu eksporta.¹¹ Jau gadiem mežu nozare apgalvo, ka Latvijas valsts meži tiek apsaimniekoti ilgtspējīgi, taču izsmisīgie mēģinājumi visos iespējamos veidos tikt pie papildus cērtamo mežu platībām un dabas vērtību iznīcināšana koksnes ieguvei acīmredzami parāda, ka koksnes ir par maz un mežu apsaimniekošana nav bijusi ilgtspējīga ne tikai no dabas, ainavas un klimata, bet arī no saimnieciskā viedokļa (atbilstoši Meža likuma definīcijai).
  2. Atteikšanās no kailcirtēm kā galvenā valsts mežu apsaimniekošanas veida, pakāpeniska pāreja uz nekailciršu mežsaimniecību – Lai kādos glaimīgos vārdos mežu nozare necenstos kailcirtes pārsaukt - kā dominējošs mežu apsaimniekošanas veids tās ir un paliek absolūti iznīcinošas dabas vērtībām, daudzveidīgām, pret kaitēkļiem un klimata pārmaiņām noturīgām mežaudžēm un Latvijas ainavai. Kailciršu mežsaimniecība Latvijas valsts mežos tiek piekopta bez žēlastības - izmantojot visas likumos un noteikumos saglabātās iespējas tās koncentrēt vienu pie otras, pa vidu atstājot vien šauras vecāku koku strēles. Lai gan kokus nereti stāda vietā, meži kļūst aiz vien jaunāki un vienveidīgāki, atgādinot "burkānu lauku". Taču ir alternatīvas - nekailciršu mežsaimniecība, kas dod iespēju veidot daudzveidīgākus mežus - gan vecuma, gan sugu sastāva ziņā, pēc iespējas izvairoties no kailcirtēm. Daudzveidīgāku mežu attīstība ir saprātīgs veids, kā mazināt nākotnes riskus (klimata ekstrēmu, kaitēkļu izraisītos) un nodrošināt daudzveidīgu mežu saglabāšanu arī nākamajām paudzēm.¹²¹³
  3. Veco un bioloģiski vērtīgo mežu nekavējoša aizsardzība – Lai gan Latvija ir izdarījusi milzu darbu, visā Latvijā apzinot bioloģiski daudzveidīgākos un vērtīgākos mežus t.s. Dabas skaitīšanas projektā, kas noslēdzās jau 2021. gadā, vairāk nekā puse šo mežu atrodas ārpus aizsargājamām teritorijām, un tie joprojām ir pakļauti mežizstrādes riskam. Turklāt lielākā daļa (80 %) no nokartētajiem bioloģiski vērtīgajiem mežiem (ES nozīmes meža biotopiem) atrodas valsts īpašumā esošajos mežos. Kamēr Latvijā nav ieviests skaidrs un tiesiski pamatots regulējums dabas aizsardzības jomā un pabeigts Natura 2000 aizsargājamo teritoriju tīkls, nepieciešams nekavējoties ieviest moratoriju mežsaimnieciskajām darbībām publisko mežu platībās, kuras dabas eksperti ir identificējuši kā ES nozīmes aizsargājamos biotopus, un aktīvi virzīties pretī šo mežu tiesiskai aizsardzībai.
  4. Mežizstrādes pārtraukums putnu ligzdošanas laikā – Latvijā ligzdo 103 putnu sugas, kam vismaz daļai populāciju ligzdošanas sezonas laikā nepieciešams mežs. Katru gadu valsts mežos vien mežizstrādes dēļ iznīcināts tiek vairāk nekā 50 tūkstoši putnu ligzdu.¹⁴ Mežizstrādes radītais traucējums ligzdošanas sezonas laikā apdraud arī tos putnus, kuru ligzdas fiziski izpostītas netiek. Piemēram, melnajam stārķim šis ir viens no galvenajiem iemesliem nesekmīgai ligzdošanai.
Ko Tu vari darīt?

Pēc Jāņiem Latvijas Tiesību aktu projektu publiskajā portālā tiks izsludināta Latvijas meža nozares pamatnostādņu sabiedriskā apspriešana. Ja Tev rūp Latvijas mežu liktenis, piedalies tajā! Tā ilgs vismaz divas nedēļas. Seko līdzi mūsu jaunumiem un ieplāno laiku, lai ar dokumentu iepazītos un to komentētu.

Ja vēlies iestāties par mežu ilgtspējīgu apsaimniekošanu un pievienoties šai brīvprātīgajai iniciatīvai, raksti mums uz

Kas mēs esam?

100 kailcirtes Latvijas simtgadei sākās kā privātpersonu un vides nevalstisko organizāciju brīvprātīga iniciatīva ar mērķi vērst sabiedrības uzmanību uz neilgtspējīgo Latvijas valsts mežu apsaimniekošanu, aicināt uz pārmaiņām, kā arī pretoties tuvredzīgiem un nepārdomātiem lēmumiem par valsts mežu pārvaldību. Šodien 100 kailcirtes turpina iesākto.

¹ https://www.zm.gov.lv/lv/latvijas-meza-politika
² https://www.satv.tiesa.gov.lv/press-release/norma-ar-kuru-samazinats-galvenas-cirtes-caurmers-neatbilst-satversmei/
³ https://www.eva.gov.lv/lv/jaunums/pazinojums-par-meza-un-saistito-nozaru-attistibas-pamatnostadnu-2025-2032-izstrades-uzsaksanu
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/0410f825-902f-4d3a-821f-437ab41c157c
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/c7d16405-a067-4a96-b3ca-fd2dbb0417c6
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/b647d34e-a469-42e2-a7c5-cc04b5cba3eb
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/426edde9-6935-4a78-b129-5abb4555533b
https://www.lsm.lv/raksts/zinas/ekonomika/20.05.2025-lielaki-koku-cirsanas-apjomi-varetu-ienest-valsts-budzeta-lidz-100-miljoniem-eiro-gada.a599813/
https://likumi.lv/ta/id/358150-par-koku-cirsanas-maksimali-pielaujamo-apjomu-20262030-gadam
¹⁰ https://silava.lv/images/Petijumi/Nacionalais-meza-monitorings/MRM-rezultati/2024-MRM-rezultati-Prezentacija.pdf, 11. slaids
¹¹ https://www.zm.gov.lv/lv/areja-tirdznieciba
¹² https://wwflv.awsassets.panda.org/downloads/izlases_cirte_2_izdevums.pdf?227752/Izlases-cirte
¹³ https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0006320717308170
¹⁴ https://www.daba.gov.lv/lv/media/5918/download